سه شنبه ، 12 شهريور 1398- 488

دندان قروچه یا بروکسیم

اشتراک گذاری

به هم ساییدن و فشردن دندان ها بصورت ارادی و غیر ارادی را دندان قروچه یا بروکسیم میگویند.

دندان قروچه دندان های شما را خم، خرد و با ساییده میکند. البته اکثر افرادی که این عادت را دارند از ابتلاء به آن بی اطلاع اند و به هنگام خواب به صورت غیر ارادی دندان هایشان را به هم می فشارند.

 

دندان قروچه نشانه های مشخصی دارد؛ انقباضات ریتمیک، تنگی و درد در عضلات فک، صدای کشیده شدن دندان ها روی هم طی شب، دردهای طولانی مدت در صورت، آسیب دیدن دندان ها، تخریب دندان های ترمیم شده، صدمه به لثه ها و کم شدن طول دندان ها از نشانه های دندان قروچه است که در افراد مختلف با ترکیبات متفاوتی مشاهده میشود.




دندان قروچه علل مختلفی دارد؛ برخی آن را صرفا یک عادت قابل ترک میدانند که در واکنش به روی هم قرار نگرفتن دندان ها به وجود می آیند. برخی هم آن را ناشی از استرس، اضطراب، خشم، ضعف فک ها، ابتلا به بیماری هانتینگتون یا پارکینسون، افسردگی و یا نشانه ای از بیماری های نادر اعصاب و عضلات و عضلات میدانند.




افرادی که به دندان قروچه مبتلا هستند اگر به دنبال درمان این عادت مخرب نروند، آسیب های جدی ای به دندان هایشان وارد خواهند کرد.
افراد مبتلا به بروکسیم شدید، میتوانند درمان های قبلی دندانپزشکی هایشان را تخریب کنند، به دندان های سالم شان آسیب برسانند، لایه های بیرونی مینای دندان خود را از بین ببرند و به عاج دندانی خود آسیب برسانند. این معضلات به حساسیت دندان ها، معضلات فکی و دردهای کلافه کننده در ناحیه سر، صورت و فک منجر میشود.


بسته به نوع بروکسیسمی که به آن مبتلا هستید، پیشنهادات مختلفی به شما ارائه میشود. اگر اختلالات شما مرتبط با استرس باشد ممکن است با مراجعه به یک مشاور حرفه ای و یا پرهیز از استفاده مواد خوراکی محرک مثل کافئین ها از آسیب به دندان هایتان جلوگیری شود.
در سایر موارد اصلاح دندان ها و مرتب کردن آن ها به همراه استفاده از پلاک های گاز گرفتنی به هنگام خواب تاثیرات خوبی در مهار اثرات منفی این بیماری دارد.

 

همانطور که پیشتر اشاره شد، بروکسیسم یا دندان قروچه علل مختلفی دارد.
معمولا برای مشکلات ناشی از استرس، مشاوره گرفتن، روان درمانی، تمرینات زیست شناختی و سایر استراتژی های رایج میتواند در آرام کردن شما و ترک این عادت تاثیر داشته باشد. همچنین گاهی با استفاده از داروهای آرام بخش از دندان قروچه در هنگام خواب و یا اسپاسم فک جلوگیری میشود.
برای مشکلات دندانی نیز روش هایی مثل اصلاح دندان ها، استفاده از تکیه یا عاج روی دندان و به کارگیری گارد دهانی متناسب با دندان شما توصیه میشود.
اگر هم دندان قروچه ی ناشی از مصرف داروهای ضد افسردگی دارید با مراجعه با پزشک معالج خود و تغییر داروها میتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

بخش ها

پیوندها

طراحی و پیاده سازی توسط گروه نرم افزاری دوگان

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد جهاد دانشگاهی  محفوظ است.