پنج شنبه ، 30 مرداد 1399- 321

کاربرد کلرهگزیدین در مطب دندانپزشکی

اشتراک گذاری

کاربرد کلرهگزیدین در کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی

در کلینیک یا مطب دندانپزشکی بلافاصله قبل از کاربرد وسایل چرخنده و دستگاه های جرم‌‌گیری اولتراسونیک به وسیله دندانپزشک که با پخش آب و هوا به صورت آئروسل همراه میباشند.

🔹مصرف کلرهگزیدین توسط بیمار شانس پخش عوامل میکروبی قابل انتقال در محیط مطب را کم کرده و آلودگی محیط کلینیک را کاهش می‌دهد ؛ بنابراین استفاده از آن در لیوان شست و شوی دهان بیمار قبل از کار، تاثیر بسزایی در کاهش آئروسل های محیط کار دارد.

🔹همچنین از این ماده برای شست و شوی کانال ریشه دندان نیز استفاده می‌گردد . کلرهگزیدین با مهار کاندیدا آلبیکانس و باکتری های گرم منفی مانند انتروکوکوس فتالیس تاثیر بسزایی در کاهش Flare up های پس از روت کانال تراپی دارد.

🔹در دندانپزشکی ترمیمی قبل از ترمیم حفره ، استفاده از یک پنبه آغشته به کلرهگزیدین 12/0 درصد و یا ترجیحا 2 درصد تاثیر بسزایی در کاهش حساسیت های پس از ترمیم حفره دارد . در گذشته نه چندان دور اعتقادی به درمان دارویی حفرات قبل از ترمیم وجود نداشت ، اما امروزه نشان داده شده است که کاربرد کلرهگزیدین قبل از ترمیم حفرات به واسطه کاهش میکروارگانیسم های باقی مانده در حفره می تواند حساسیت پس از ترمیم را کاهش دهد . این موضوع چه در ترمیم های آمالگام و چه در ترمیم های کامپوزیتی صادق است.

🔶در ترمیم های آمالگام روش استفاده از کلرهگزیدین بدین صورت است که قبل از کاربرد بیس و لاینر ، به پنبه کوچکی آغشته شده و به مدت 30 ثانیه در حفره قرار داده می شود ؛ سپس حفره شست و شو داده شده و کاملا خشک می شود ؛ سپس مراحل ترمیم مانند روش معمول انجام می گردد. به طور کلی این روش نه تنها میکروارگانیسم های باقی مانده در حفره را کاهش می دهد ؛ بلکه دبری های باقی مانده از تراش را هم که با شست و شو بیشتر اوقات به طور کامل برداشته نمی شود را نیز پاکسازی می نماید . این مساله خصوصا در ترمیم های کامپوزیتی حائز اهمیت است ؛ زیرا تماس کامل باندینگ ها با عاج برای ایجاد سیل مناسب و گیر خوب ضروری می باشد.

🔶در ترمیم های کامپوزیتی در صورتی که از سیستم های باندینگ سلف اچ استفاده می شود ، پس از تراش حفره به کمک پنبه آغشته به کلرهگزیدین میکروارگانیسم ها پاکسازی شده و دبری های ناشی از تراش برداشته می شود و سپس پرایمر و ادهزیو سلف اچ بر اساس دستورالعمل کارخانه سازنده مورد استفاده قرار می گیرد . از آن جا که در سیستم های سلف اچ ، اسمیر لایر و اسمیر پلاگ که حاوی مقادیری باکتری در لابه لای خود هستند برداشته نمی شوند ، به نظر می رسد استفاده از کلرهگزیدین در این موارد بسیار کمک کننده باشد. در سیستم های باندینگ توتال اچ ، پس از اسید اچینگ یک پنبه آغشته به کلرهگزیدین به آرامی روی حفره قرار داده شده و پس از 30 ثانیه ، کامل شست و شو داده شده و سپس اضافات رطوبت به آهستگی برداشته می شود . (wet bonding) به عنوان مرطوب کننده سطح عاج اچ شده می توان از کلرهگزیدین استفاده نمود ؛ بدون آن که نیاز به شست و شو وجود داشته باشد.

 

منبع :کلینیک تخصصی دندانپزشکی جهاددانشگاهی

@JDMdentalclinic

بخش ها

پیوندها

طراحی و پیاده سازی توسط گروه نرم افزاری دوگان

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد جهاد دانشگاهی  محفوظ است.