دوشنبه ، 04 مهر 1401- 676

پنج باورِ اشتباه در حوزه کنترل عفونت

اشتراک گذاری

کنترل عفونت، بخش بسیار مهمی در پروسه های دندانپزشکی به حساب می آید. اما با وجود گسترش آگاهی ها، همچنان باورهای اشتباهی در این حوزه وجود دارد ... در ادامه به برخی از این باورها اشاره خواهیم کرد:


 

* باورِ اول:

دستکش ها 100 درصد از دست های شما محافظت می کنند

شاید فکر کنید که دستکش ها، به طور کامل غیرقابل نفوذ هستند و آنها را کاملاً ایمن بدانید. اما نکته مهمی وجود دارد و آن این است که سازمان های نظارت بر اقلام پزشکی، احتمال خطای 2/5 درصد را برای محصولاتی مثل دستکش مجاز می دانند؛ به عبارتی؛ طی مراحل نظارت و استانداردسازی، تا این میزان خطا و نقص قابل چشم پوشی است. بنابراین دستکش ها، کاملاً غیرقابل نفوذ نیستند و وجود سوراخ های بسیار ریز روی آنها، احتمال ورود آلودگی ها را ممکن می سازد. بنابراین بهتر است بعد از استفاده، حتماً مجدداً دست ها را بشوئید.


 


 

* باورِ دوم:

ابزار دندانپزشکی که از چرخه استریل خارج می شود را می توان در حالت خیس استفاده کرد

تمامی اقلامی که در چرخه استریل قرار می گیرند، قبل از مصرف باید خشک شوند. در غیر اینصورت، با لمس کردنِ آنها، باکتری ها وارد بسته شده و عملیات استریل، عملاً بی فایده خواهد بود.


 


 

* باورِ سوم:

فرقی ندارد از چه پک اتوکلاوی استفاده کنیم

اینکه ابزار خود را وارد چه پکی کنید و در اتوکلاو قرار دهید، کاملاً بستگی به شرکت سازنده اتوکلاو دارد. خوشبختانه دستورالعمل های شفاف و مفیدی همراه این محصولات ارائه می شود. هرگز برای تصمیم گیری در این مورد، به توصیه همکاران و دوستان اکتفا نکنید. چرا که دستگاه شما با آنها فرق دارد. بنابراین فقط به دستورالعمل های سازنده اعتماد نمایید و بس.


 


 

* باورِ چهارم:

دندان های کشیده شده را می توان همراه با بقیه زباله های عادی حمل کرد

دندان هایی که از دهان بیماران استخراج شده، به طور بالقوه عفونی و آلوده به شمار می روند. همچنین دندان هایی که حاوی آمالگام هستند، به هیچ عنوان نباید برای اهداف آموزشی استریل شوند و مجدد مورد استفاده قرار گیرند.


 


 

* باورِ پنجم:

سطوحی که به آلودگی های قابل مشاهده مانند خون آمیخته شده، لازم نیست با ضدعفونی های بیمارستانی ضدعفونی شوند

ضدعفونی کننده های معمولی و رایج تحت عنوان ضدعفونی کننده های استاندارد که در نظافت های خانگی هم به کار می روند، قادر به نابود کردن باکتری ها هستند اما محدود به مناطق غیربالینی هستند. اما ضدعفونی های بیمارستانی، برای استفاده در بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز درمانی و مطب ها به کار می روند و باید در مناطق بالینی استفاده شوند. بنابراین با مشاهده هرگونه آلودگی مشکوک مثل خون، لازم است از نوع دوم استفاده گردد.


 


 

  منبع :کلینیک تخصصی دندانپزشکی جهاددانشگاهی

 JDMdentalclinic@

بخش ها

پیوندها

طراحی و پیاده سازی توسط گروه نرم افزاری دوگان

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد جهاد دانشگاهی  محفوظ است.