جراحی فک و صورت

جراحی دهان و فک و صورت

جراحی است که طیف وسیعی از بیماری‌ها، صدمات و نقوص سر و صورت و فک و گردن و طاق جمجمه، چه بافت نرم و چه بافت سخت ناحیهٔ دهان و فک و صورت را اصلاح می‌کند. این رشته در جهان به عنوان یکی از تخصص‌های رشتهٔ پزشکی محسوب می‌شود ولی در ایالات متحده از تخصص‌های رشته ی دندانپزشکی است. در ایران نیز از تخصص های دندانپزشکی است که پس از دوره عمومی ۵ سال طول دوره این تخصص می باشد. موارد آموزشی شامل جراحی های داخل دهانی کوچک (مینور)، جراحی اسیب های ترافیکی( تروما) ، جراحی عفونت های فک و صورت، جراحی ترمیمی و زیبایی فک و صورت و جمجمه و گردن، جراحی تومور ها و کیست های خوش و بدخیم فک و صورت و گردن، جراحی نواقص مادرزادی و اکتسابی مثل شکاف کام و لب یک طرفه و دو طرفه، و جراحی هایی ک در ناحیه دهان، فک، صورت، جمجمه و گردن قابل انجام میباشد. جراحی پیوند صورت نیز به محوریت جراحان فک و صورت انجام میشود. چهار فلوشیپ فوق تخصصی نیز دارد ک شامل جراحی کنسر دهان فک و صورت، جراحی فک و صورت کودکان، جراحی تروما فک و صورت و جراحی ترمیمی فک و صورت، میباشد.

نشانه دندان نهفته عقل

دندان عقل 4 دندان آخر از 32 دندان ما هستند که در می آیند. طبق گفته متخصصین این دندان ها معمولا بین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. زمانی که یکی از این دندان ها فضای کافی نداشته باشد که بتواند به صورت طبیعی در آید، آن را نهفته در نظر می گیرند. ممکن است دندان زمانی که تلاش می کند خارج شود بپیچد، کج شود و یا از جای خود خارج شود.

به گفته متخصصین نهفتگی دندان عقل با توجه به جایی که دندان در فک شما قرار دارد، دارای درجات مختلفی می تواند باشد. نهفتگی بافت نرم زمانی رخ می دهد که تاج دندان از استخوان خارج شده ولی همچنان بخشی از آن توسط لثه پوشانده شده است. زمانی که بخشی از دندان بالا آمده ولی بخش دیگر آن در همچنان در استخوان فک قرار دارد، آن را نهفتگی جزیی استخوانی می نامند. تهفتگی کامل استخوانی زمانی رخ می دهد که دندان کاملا در استخوان فک گیر کند.

دندان عقل نهفته همیشه با نشانه و عوارض همراه نیست، به این معنی که شما ممکن است دارای دندان عقل نهفته باشید و خودتان خبر نداشته باشید. اگر عوارض خود را نشان دهند معمولا به دلیل التهاب یا عفونت لثه روی دندان عقل است. عوارض می تواند شامل درد، لثه ملتهب و دارای خونریزی، تورم در نزدیکی فک، نفس بدبو، سردرد یا فک درد و احساس مزه بد در دهان هنگام خوردن. برخی افراد ممکن است دچار سفتی فک و یا تورم غدد لنفاوی در گردن شوند.

چنانچه هرکدام از این عوارض دندان عقل نهفته را داشتید، به دندانپزشک مراجعه کنید. چنانچه دندان عقل نهفته را درمان نکنید، منجر به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها می شود. همچنین ممکن است دندان عقل نهفته به سایر دندان های شما آسیب هایی، مانند عفونت و یا کج شدن دندان ها، وارد کند. در موارد نادری می تواند منجر به ایجاد کیست و تومور شود.

مراجعه مرتب سالانه به دندانپزشک و عکس های اشعه ایکس می تواند قبل از بروز عوارض و نشانه ها دندان های عقل نهفته را شناسایی کند. معمولا برای برداشتن دندان عقل نهفته از باید از جراحی استفاده شود

درد فک و صورت

درد فک و صورت یک مشکل رایج است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که بیمار برای تشخیص و درمان می آید، بسیاری از مشکلات آن به واسطه عدم رعایت مراقبت های بهداشتی به وجود آمده است.
دلایل متعددی برای درد های فک و صورت وجور دارد که این امر بر اهمیت تشخیص صحیح می افزاید . پزشکان نیاز به شناسایی علت دقیق دارند تا بهترین دوره درمان های تسکینی درد را فراهم کنند.

علائم ظاهر شده در درد فک بسته به علت متفاوت است. که عبارتند از:

درد های صورت که با استفاده از فک بدتر می شود.
• حساسیت مفصل و فک
• محدود شدن مقدار حرکت فک
• مشکلات در جوشگاه فک
• ایجاد صدا در حین تکان دادن فک
• زنگ زدن گوش
• گوش درد
• سردرد همراه یا بدون گوش درد و فشار پشت چشم
• قفل شدن فک
• درد های مبهم که به سمت تیر کشیدن می روند
• حساس شدن بیش از حد نسبت به فک
• دندان درد
• سردرد تنشی
• درد های عصبی، مانند سوزش
• تورم صورت
علائم دیگر ممکن است وجود داشته باشد که به دلایل ریشه ای درد فک بستگی دارد.

مهم است که مردم برای یافتن علت درد خود به دنبال مراقبت های سریع پزشکی باشند تا بتوان برنامه درمان را تعیین کرد. انجام این کار به سرعت می تواند باعث جلوگیری از عوارض طولانی مدت شود. دندانپزشکان، جراحان دهان و پزشکان می توانند درد فک را ارزیابی کنند.

عوارض ناشی از علل و عوامل دیگر مرتبط با درد شما، از جمله درمان هایی که استفاده می شود، متفاوت است. که عبارتند از:

عوارض دندانی
• عوارض جراحی
• درد های مزمن
• اضطراب
• تغییر کردن عادات غذایی

برای تشخیص علت درد فک ، پزشک باید آزمایش های اختصاصی انجام دهند.
آزمایشات زیر می تواند به تشخیص علت درد فک کمک کند:
• معاینه فیزیکی، از جمله ارزیابی اعصاب، استخوان گردن، فک، دهان و عضلات
• تاریخچه کامل پزشکی و درد
• آزمایشات خاص، از قبیل اندازه گیری میزان رسوب اریتروسیت، در تشخیص انواع دردها استفاده می شود
• روشهای تصویربرداری رادیولوژیک خاص مانند اشعه ایکس یا MRI
• روانشناسی و روانپزشکی
اگر متخصص در تشخیص ناتوان ماند، سایر آزمایش ها ممکن است مورد نیاز باشداین آزمایشات در صورت لزوم درخواست می کردند.