شنبه ، 16 بهمن 1400- 10656

ایمپلنت دندان

اشتراک گذاری

ایمپلنت دندان
 

برای جایگزینی دندان هایی که از دست داده اید، روش های مختلفی وجود دارد. استفاده از بریج و دندان های مصنوعی تنها روش هایی بوده اند که مردم برای جایگزینی دندان های طبیعی خود از آنها استفاده می کردند، ولی آیا این روش ها هم مثل دندان های خودتان راحت هستند؟ استفاده از بریج و دندان های مصنوعی به اندازه دندان های طبیعی افراد راحت نیستند و هنگام خوردن و نوشیدن مشکلاتی را به وجود می آورند. به دنبال همین مشکلات، دندان پزشکان و متخصصان تصمیم گرفتند راه حلی برای راحتی بیماران ارائه دهند. ایمپلنت دندان (کاشت دندان) راه حلی بود که متخصصان برای جایگزینی دندان های طبیعی پیشنهاد دادند که با استقبال بیماران روبرو شد. دندان هایی که کاشت می شوند به اندازه دندان های طبیعی شما راحت بوده وظاهری شبیه آنها دارند. بیماران ترجیح می دهند بهترین جایگزین را برای دندان های از دست رفته انتخاب کنند و ارائه این روش، راه را برای آنها هموار کرد.

 

 

ایمپلنت دندان ( Dental Implant ) چیست؟
 

کاشت دندان با یک ریشه مصنوعی ساخته شده از آلیاژ تیتانیوم است که در استخوان های فکین به جای ریشه دندان طبیعی قرار می گیرد. پروتز دندان ساخته شده، بعدا به ریشه مصنوعی کاشت شده وصل می شود. ایمپلنت نقش لنگری را ایفا می کند که از دندان کاشت شده نگهداری می کند.

ایمپلنت دندانی یک پیچ است که به عنوان ریشه‌ی دندان توسط یک متخصص، درون فک شما قرار داده می‌شود. از نظر زیبایی نیز ایمپلنت همانند دندان‌های طبیعی شما خواهد بود.
 

انواع ایمپلنت:
 

1- زیرکونیا
2- تیتانیوم
 

اَباتمنت: (Abutment)
 

ایمپلنت دندانی از دو جز اصلی فیکسچر و اباتمنت ساخته شده‌است. به جای دندانی که از دست داده‌اید ابتدا فیکسچر در داخل استخوان فک شما کار گذاشته می‌شود و سپس بر روی آن اباتمنت همراه با روکش ساخته شده قرار می‌گیرد.
 

چه کسی ایمپلنت دندانی را انجام می دهد؟
 

هنگامی که تصمیم شما برای انجام ایمپلنت دندانی قطعی شد، حتما باید با دندان پزشکتان مشورت کنید، بعد از تأیید وی می توانید برای پروسه کاشت دندان آماده شوید. امکان دارد وی شما را به متخصص ایمپلنت دندان ارجاع دهد، متخصصی که در این زمینه آموزش های لازم و کافی را گذرانده است.
 

چه کسی شرایط ایمپلنت دندان را دارد؟
 

اگر بیماری خاصی ندارید، بدن سالم و لثه های سالمی دارید و همچنین اگر استخوان های فکین کافی برای نگه داشتن کاشت ایمپلنت دندانی را دارید، می توانید کاندید مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان باشید. در صورتی که استخوان های فکین کافی ندارید، با استفاده از پیوند استخوان می توانید ایمپلنت موفقی داشته باشید. متخصص ایمپلنت دندانی به راحتی نیاز شما به پیوند استخوان و امکان آن را تشخیص داده و به شما اطلاع خواهد داد. بهترین کاندیدها کسانی هستند که سالم ترین بافت لثه ای عاری از بیماری پریودنتال داشته باشند. کاشت دندان رابطه نزدیکی با بافت لثه و استخوان های زیرین در دهان دارد و از آنجایی که پریودنتیست ها در زمینه پیوره یا عفونت لثه تخصص دارند، اعضای اصلی تیم کاشت دندان را تشکیل می دهند. پریودنتیست ها نه تنها تجربه کافی و حرفه ای همکاری با دندان پزشکان دیگر را دارند، بلکه آموزش های کافی و حرفه ای برای اینکه شما بتوانید از دندان های سالم و زیبا لذت ببرید را نیز گذرانده اند. دندان پزشک (متخصص ایمپلنت دندان) و پریودنتیست شما هر دو با همکاری هم تمام تلاش خود را خواهند کرد تا شما را به رویای داشتن دندان زیبا و سالم برسانند.

برخی از افراد قادر به انجام ایمپلنت دندانی نیستند. برای مثال افرادی که به دلیل سن پایین، رشد استخوان های فکینشان هنوز متوقف نشده است، یا زنان باردار و یا افراد سیگاری که مکرر از آن استفاده می کنند. افرادی که بیماری های حاد چون دیابت کنترل نشده دارند نیز بدون مشورت پزشک معالج نمی توانند ایمپلنت دندانی انجام دهند.
 

دلایل ایمپلنت دندان
 

1- کاشت ایمپلنت ، اعتماد به نفس بیشتری را برای بیمار به همراه خواهد داشت. دیده شده است ، بسیاری از بیمارانی که از دندان های مصنوعی یا دنچر استفاده میکنند در هنگام صحبت و به خصوص خندیدن ، به آرامی این کار را انجام   میدهند تا اطرافیان متوجه دندان های مصنوعی نگردند.

2- بسیاری از این بیماران از حضور در جمع و مهمانی ها خجالت می کشند و به همین دلیل دچار صدمات روحی و روانی از جمله افسردگی میشوند.  

3- با ازبین رفتن دندان های طبیعی در دهان استخوان فک هم تحلیل می رود و اگر چند سال بعد عکس رادیوگرافی از بیمار تهیه شود ، متوجه میشویم که استخوان فک هم از نظر کیفیت و حجم دچار تغییرات زیادی شده است.به عبارت دیگر استخوان دچار کاهش در ارتفاع و عرض می گردد و در پاره ای از موارد نیاز به بازسازیهای پیشرفته در فک خواهیم بود.

4- با از بین رفتن دندان ها عمل جویدن به خوبی انجام نمی شود.با کمبود دندان در دهان ، نحوه ی جویدن و خرد کردن غذا تغییر کرده و سبب مشکلاتی برای مفصل فکی - گیجگاهی می گردد.در مواردی ، تغییر در بسته شدن فک رخ می دهد ، مفصل فکی –گیجگاهی از موقعیت صحیح خود خارج شده و نیز ممکن است فک در باز وبسته کردن صدای غیر طبیعی ایجاد کند.
 

ایمپلنت دندان چگونه انجام می شود؟
 

دندان پزشک و یا متخصص ایمپلنت دندان با دقت وضعیت دهان و دندان های شما را بررسی کرده و بعد از عکس برداری از سر، دندان ها و فک، امکان ایمپلنت دندان برای شما را تأیید یا رد خواهد کرد.
در صورت تأیید، در مرحله اول، متخصص کاشت دندان، ایمپلنت دندان را در داخل استخوان فک، زیر بافت لثه قرار می دهد. بعد از گذشت چند ماه که بافت لثه ترمیم شد، کاشت ایمپلنت با استخوان پیوند برقرار کرده و به لثه متصل می شود. این پروسه چند ماه طول می کشد.
وقتی بافت لثه ترمیم شد، نوبت مرحله دوم است که در آن متخصص ایمپلنت دندان آباتمنت را به ایمپلنت کاشت شده وصل می کند. بعضی وقت ها با توجه به شرایط، امکان دارد هر دو مرحله در یک جلسه انجام شوند.
پروتز دندان ساخته شده، بعد از مدتی به آباتمنت وصل می شود. امکان دارد چندین جلسه برای جاسازی درست این دندان مورد نیاز باشد.
زمانی که ایمپلنت دندان برای بیش از یک دندان یا برای همه دندان ها باشد، یک بریج ثابت به منظور ساپورت و نگه دارنده به ایمپلنت دندان متصل می شود. بریج ها از دو یا چند تاج دندان درست شده اند که در بین دو دندان، در فاصله خالی ایجاد شده قرار میگیرند. بریج دندان ها توسط دندان طبیعی یا ایمپلنت (کاشت دندان) پشتیبانی میشوند.

 

کاشت دندان در داخل استخوان فک قرار می گیرد

 

 

یک اَباتمنت به کاشت متصل می شود.

اَباتمنت دندان ساخته شده را به کاشت متصل می کند.

 

پروتز دندان ساخته شده به آباتمنت وصل می شود.
امکان دارد جاسازی درست دندان ساخته شده به چند جلسه نیاز داشته باشد.

 

بریج ثابت به عنوان جایگزینی برای یک یا چند دندان از دست رفته، به کاشت متصل می شود.

 

بریج ثابت به عنوان جایگزینی برای تمامی دندان ها متصل می شود.

 

در ایمپلنت دندان از فیکسچر، آباتمنت و روکش استفاده می شود. فیکسچر ( به شکل استوانه یا پیچ) قطعه ای است که به جای دندان از دست رفته در داخل استخوان های فک قرار می گیرد ودر مرحله ی بعد قطعه ی بعدی، آباتمنت نصب می شود، این قطعه شبیه تاج دندان از دست رفته می باشد. بر روی این قطعه، روکش (روکش به ترمیم هایی گفته می شود که تمام تاج دندان را می پوشاند) ساخته شده قرار می گیرد.

 

انواع ایمپلنت های دندانی :

 

ایمپلنت فرورونده: (Endosteal)

 

این روش رایج ترین نوع ایمپلنت دندان است که در آن کاشت به صورت یک پیچ یا استوانه در استخوان های فک قرار می‌گیرد. روی هر کاشت دندان می توان یک یا چند دندان را سوار کرد.
 

برسازی درون‌ کاشت دندانی (Subperiosteal)
 

از قالبی فلزی ساخته شده است که به استخوان فک چسبیده و در زیر لثه قرار می گیرد تا بتواند دندان ساخته شده را نگه دارد. این نوع ایمپلنت برای بیمارانی استفاده می شود که نمی توانند از دندان های مصنوعی معمول استفاده کنند و یا کسانی که مشکل حداقل ارتفاع استخوان دارند.
 

پیوند استخوان فکین چگونه انجام می شود؟
 

از تکنیک های مختلفی برای بازسازی استخوان استفاده می شود که شامل:
 

پیوند استخوان (Bone Grafts) :


پیوند استخوان یکی از سالم ترین و موفق ترین روش های اضافه کردن استخوان های فکین می باشد. در این روش می توان از استخوان های طبیعی خود فرد یا فرد دیگری برای پیوند زدن استفاده کرد. پیوند استخوان معمولا با بی هوشی موضعی برای کم کردن درد انجام می شود. معمولا بعد از پیوند استخوان استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کم کردن درد پیشنهاد می شود، برخی اوقات استفاده از دهان شویه های ضد عفونی کننده نیز تجویز می شود. امکان دارد خوردن برخی از مواد غذایی نیز تا مدتی ممنوع شود. بعد از ترمیم و محکم شدن پیوند، کاشت ایمپلنت در استخوان های فک قرار می گیرد.
 

لیفت سینوس (Sinus Lift):
 

عامل اصلی در موفقیت کاشت دندان، کمیت و کیفیت استخون هایی است که کاشت انجام می گیرد. فک بالا همیشه به خاطر کمبود استخوان های با کیفیت و همچنین نزدیکی به سینوس ها، از مشکل ترین مکان ها برای کاشت موفق دندان بوده است. آگمنتاسيون سينوس یا لیفت سینوس به عنوان يک روش درمانی می تواند کمک خیلی خوبی برای رفع این مشکل باشد. زمانی که دندان های پشتی فک بالا از دست می روند، حفره سینوس به مرور زمان با تحلیل استخوان های طبیعی فک، بزرگتر می شود. لیفت سینوس، پیوند استخوان برای بیمارانی است که استخوان کافی در این ناحیه دهان برای ایمپلنت موفق ندارند. در این پروسه، استخوان هایی به زیر سینوس ها اضافه می شود تا بعد از آن بتوان یک یا دو کاشت انجام داد. در این رویه، نحوه صحبت کردن تفاوتی نکرده و سینوس ها نیز آسیبی نخواهند دید. در این پروسه، اغلب بعد از 4 تا 12 ماه، کاشت دندان انجام می شود. با لیفت سینوس، ماندگاری و دوام ایمپلنت دندان بالا تر میرود. بالا بردن سینوس به دو روش سینوس لیفت باز و سینوس لیفت بسته انجام می شود. در روش سینوس لیفت باز، حفره سینوس را باز کرده ، پیوند استخوان را انجام می دهند و سپس روی آن را با لایه ای می بندند و بعد بخیه می زنند. در حالی که در سینوس لیفت بسته فقط سینوس به اندازه ی 3 میلی متر بالا برده می شود.
 

مراحل لازم برای ایمپلمت دندان چیست؟
 

کاشت دندان با همکاری شما، دندان پزشک و پریودنتیستتان با موفقیت به انجام خواهد رسید. دندان پزشک و پریودنتیست شما با مشورت شما زمان و مکان ایمپلنت دندان را تعیین خواهند کرد. پریودنتیست شما برنامه درمان مورد نظر را با توجه به شرایط مطرح شده توسط شما برنامه ریزی خواهد کرد.
جایگزین کردن یک دندان : اگر فقط یکی از دندان هایتان را از دست داده باشید، یک ایمپلنت دندان و یک تاج جایگزین خواهد شد.
جایگزین کردن چندین دندان: اگر چند تا از دندان های خود را از دست داده اید ، تاج های ایمپلنت دندانی جایگزین خواهند شد.
جایگزینی تمام دندان ها: اگر تمامی دندان های خود را از دست داده اید، پروتز کامل انجام می شود.
 

مینی ایمپلنت
 

استفاده از مینی ایمپلنت ها در سال های گذشته از بحث برانگیز ترین مباحث و یکی از تحولات مهم در دنیای دندان پزشکی بوده است. مینی ایمپلنت ها شبیه کاشت های معمولی می باشند ولی با اندازه ای کوچکتر، معمولا با قطری کمتر از 3 میلی متر. از این نوع ایمپلنت بیشتر زمانی استفاده می شود که پهنای استخوان مورد نظر برای ایمپلنت دندان با اندازه استاندارد، کافی نباشد. جاسازی مستقیم مینی ایمپلنت در لثه بدون ایجاد شکاف و خونریزی مراحل انجام ایمپلنت دندان را راحت تر می کند. مینی ایمپلنت ها را میتوان برای جایگزین کردن یک دندان یا چند دندان استفاده کرد و از آنجایی که درصد موفقیت بالایی در ایمپلنت دندان دارند، با استقبال زیادی روبرو هستند .
یکی از مزایای اصلی استفاده از مینی ایمپلنت ها این است که پروتز نهایی خیلی زودتر از ایمپلنت های دندانی رایج روی آنها قرار میگیرد و اکثر بیماران در این روش معمولا می توانند بعد از چند ساعت اولین وعده غذایی را صرف کنند.

مینی ایمپلنت راه حل موقت
 

کاربرد اصلی مینی ایمپلنت ها نگه داری موقت از تاج ها، بریج ها یا دندان های موقت، بعد از انجام کاشت استاندارد دندان بود، تا زمانی که کاشت دندان با استخوان های فک جوش بخورد. ولی امروزه، استفاده ازمینی ایمپلنت ها در بازسازی دندان ها بسیار رواج یافته است. در حال حاضر از این نوع ایمپلنت هم برای نگه داری دندان های موقت استفاده می شود و هم دندان ها، بریج ها و تاج های دائمی. متخصصان معتقدند استفاده از مینی ایمپلنت ها سریع تربوده و با درد کمتری همراه است. مزیت دیگری که این نوع ایمپلنت دندانی دارد، کم هزینه بودن آن در مقایسه با هزینه ایمپلنت دندانی با قطر استاندارد می باشد. البته از آنجایی که استفاده از این نوع ایمپلنت دندان مبحث جدیدی در دنیای دندان پزشکی می باشد، مخالفت هایی نیز برای استفاده از آنها وجود دارد.
 

بعد از کاشت دندان چه باید کرد؟

 

دندان های کاشته شده، همانند دندان های خودتان، نیاز به توجه و مراقبت دائم دارند. مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برای داشتن دندان های کاشته شده تمیز و سالم بدون پلاک ضروری می باشد.
بعد از پروسه ی کاشت دندان، پریودنتیست شما با همکاری دندان پزشکتان، بهترین روش مراقبت از ایمپلنت کاشته شده را به شما خواهند گفت. مراجعه پی در پی به دندان پزشکتان بعد از ایمپلنت دندان برای چک کردن سلامت کاشت ایمپلنت، دندان و لثه ضروری خواهد بود. اگر افراد عادت به ساییدن دندان های خود دارند، موفقیت ایمپلنت دندان آنها با مشکل مواجه خواهد شد. این عادت به دندان های ایمپلنت فشار وارد کرده و ماندگاری کاشت ایمپلنت را با مشکل مواجه می کند.

بخش ها

پیوندها

طراحی و پیاده سازی توسط گروه نرم افزاری دوگان

کلیه حقوق مادی و معنوی نزد جهاد دانشگاهی  محفوظ است.