بیماریهای دهان، دندان و فک و صورت

بیماری های دهان و دندان

بیماری های دهان و دندان، تخصصی در دندانپزشکی است که به عوامل بروز بیماری های بافت نرم وسخت دهان می پردازد . بیماری های دهان و دندان در حد فاصل دندانپزشکی و پزشکی قرار گرفته است  و یکی از شاخه های تخصصی رشته دندانپزشکی می باشد  .

آشنایی با بیماری‌های دهان و دندان؛ در اینجا با متداول‌ترین بیماری‌های دهان و دندان آشنا می‌شوید:

پوسیدگی دندان: 60 تا 90% کودکان دبستانی در سرتاسر دنیا و تقریباً 100% بزرگسالان دچار پوسیدگی دندان بوده و اغلب گرفتار درد و ناراحتی حاصل از آن می‌شوند.

بیماری لثه: عفونت شدید لثه که می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود، در 15 تا 20% از بزرگسالان 35 تا 44 ساله، اتفاق می‌افتد.

از دست دادن دندان: بیماری لثه و پوسیدگی دندان عوامل اصلی از دست دادن دندان می‌باشند. از دست دادن کامل یک دندان طبیعی وضعیتی بسیار متداول بوده و بخصوص در افراد میان‌سال و سالمند متداول است. حدود 30% از افراد 65 تا 74 ساله هیچ دندان طبیعی در دهان ندارند.

سرطان دهان: شیوع سرطان دهان در بیشتر کشورهای دنیا  از یک تا 10 مورد از بین 100000 نفر می‌باشد. شیوع سرطان دهان در مردان، سالمندان و افرادی که درآمد و تحصیلات کمی دارند، نسبتاً بیشتر است. مصرف دخانیات و الکل عوامل اصلی ابتلا به سرطان دهان هستند.

تقریباً نیمی از افرادی که به ایدز مبتلا هستند دچار عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و یا قارچی دهان می‌شوند. این وضعیت اغلب در اوایل مسیر بیماری ایدز خود را نشان می‌دهد.

نوما (Noma): نوما نوعی ضایعه قانقاریایی است که در کودکان کم سنی که در نواحی بسیار فقیر در آفریقا و آسیا زندگی می‌کنند، دیده می‌شود. این ضایعه دهانی بیماری شدید لثه است که به دنبال نکروز (مرگ زودرس سلول‌های بافت زنده) لب‌ها و چانه اتفاق می‌افتد. بسیاری از کودکانی که دچار نوما می‌شوند از عفونت‌های دیگری مانند ایدز و سرخک نیز رنج می‌برند. تقریباً 90% از این کودکان در صورت عدم درمان میمیرند .

شکاف لب و کام: شکاف لب و کام از جمله نقایص مادر زادی است که تقریباً در یک نفر از هر 500 تا 700 تولد اتفاق می‌افتد. این میزان در نژادها و مناطق مختلف دنیا تا حد زیادی متغیر است.